Un nou an în ecommerce (și nu numai) înseamnă închiderea de an contabil, stabilirea de obiective, analizarea rezultatelor din anul precedent și pregătirea unei strategii de marketing prin care să duci business-ul la nivelul următor.
Pentru că asta face un Negustor Antreprenor organizat. 😛
Poate că ești încă cu gândul la vacanță și nu știi cum să începi activitatea la început de an.
Pont: Folosește prima lună din an pentru a analiza rezultatele de anul trecut, pentru a pregăti obiective și strategia pe noul an.
Soluția: Stabilește obiectivele anuale, pe trimestru sau măcar obiective lunare.
Dacă ești la început de drum în antreprenoriat sau ai deja experiență, tendința poate fi să zici că scopul tău cu afacerea este să ai succes, să ai mai multe vânzări, mai multi clienți și o poziție bună în industria ta.
Desigur că îți dorești să ai succes, însă primul pas este să stabilești: Ce înseamnă succesul pentru tine?
Succesul pentru tine poate însemna: creșterea vânzărilor cu 15% față de anul anterior, creșterea notorietății unui brand nou în piață, creșterea bazei de clienți cu 10%, ROAS x%, implementarea unui club de fidelizare cu clienții fideli, organizarea unui curs/workshop cu 50 de clienți plătitori etc.
Cum te ajută să ai obiective?
Obiectivele personale și de business te ajută pe tine ca antreprenor și pe angajații sau colaboratorii tăi să muncească pentru un scop comun.
Obiectivele în business te ajută să ai un scop pentru care muncești, să ai claritate asupra rezultatelor dorite și metode de măsurat rezultatele.
Obiective SMART
Îți recomand metoda de SMART prin care să conturezi obiectivele.
De unde vine acronimul SMART?
- Specific
- Measurable – Măsurabil
- Achievable – Realizabil
- Relevant – Relevant
- Time – bound/Timeframe – Timpul de realizare, În cât timp îți propui să realizezi
Haide să o luăm pas cu pas, pentru a-ți ușura munca:
- Ia o agendă nouă, datată (link eMag) pentru anul în curs și scrie câteva idei de bază.
- Deschide un document nou, pe Google Drive sau în calculator
- Scrie titlul: Obiective [nume brand] 2023/an
- Scrie fiecare cuvânt din SMART și începe să scrii cât mai detaliat la fiecare punct.
Chiar dacă tu le știi și crezi că e clar pentru tine, te ajută să le ai scrise pentru că mai poți să le revizuiești după o perioadă.
Sau le poți trimite colaboratorilor, comunica angajaților și partenerilor.
Începe cu claritate. Trebuie să fie clar și specific ceea ce îți dorești de la afacere, de la angajați sau de la tine, pe plan personal.
3 exemple generale ca să ai un punct de pornire:
OBIECTIV 1: Creșterea vânzărilor de produse din categoria Creme de față cu 15%
- Specific – Creșterea vânzărilor de produse din categoria Creme de față cu 10% în primele 6 luni și cu 15% în ultima parte a anului
- Măsurabil – Analiza lunară a vânzărilor pentru a vedea din timp rezultatele. Optimizarea campaniilor și noi metode de creștere a vânzărilor.
- Realizabil – Promovarea produselor prin influenceri de beauty, lansarea de produse noi, crearea de produse bundle, tip pachet
- Relevant/Realist – Rapoartele de anul trecut arată o creștere de 6% a cremelor în primele 6 luni și de 8% în a doua parte a anului. Se poate atinge obiectivul
- Temporalitate/Timp – Obiectivul poate fi îndeplinit până în data 31.12.2023.
OBIECTIV 2: Creșterea notorietății brandului prin content marketing
- Specific – Creșterea notorietății online a brandului prin articole săptămânale: de blog, video pe YouTube, Reels pe Instagram, 1 newsletter și TikTok videos timp de 1 an
- Măsurabil – Analiza lunară a creșterii conturilor de Social Media: număr de followers, traficul pe site, clicks, bounce rate, engagementul postărilor ș.a
- Realizabil – Crearea unui articol de blog pe săptămână și declinarea lui pentru fiecare rețea în format specific
- Relevant/Realist – ai un content marketer în echipă sau un colaborator care se va ocupa de creare de content și distribuirea lui pe fiecare rețea socială stabilită
- Timp – creare de content săptămânal timp de 1 an
Obiectiv 3: Lansarea a 12 produse noi LUMÂNĂRI HANDMADE în 2023 în magazin online
- Specific – Lansarea în fiecare lună a unui produs nou din categoria Lumânări handmade pentru a crește gama de Lumânări handmade create în România cu 12 produse noi până în decembrie 2023.
- Măsurabil – planificarea unui produs nou lansat lunar
- Realizabil – Este realizabil dacă se ating câțiva pași inițiali: crearea unui plan de lansare pentru fiecare produs cu o poveste unică, stocare de materie primă, descrierea produsului, adăugarea în magazinul online, campanie de lansare de awareness, campanie de vânzări.
- Relevant/Realist – Ai materia primă, spațiul pentru producție, ai un content marketer în echipă sau un colaborator care se va ocupa de creare de content pentru lansare și campanie de vânzări, ai în echipă producătorul de lumânări și persoana pentru Customer Care.
- Timp – Crearea unui concept de lumânare durează câteva zile, iar producția unui stoc mic 3 zile. În 10 zile creezi conceptul produsului și campania de lansare. Este realizabil să creezi o lumânare nouă pe lună, având 12 produse noi până la finalul anului.
Alte exemple de obiective:
– Creșterea gamei de produse românești prin lansarea a 24 produse noi în 2023
– Creșterea numărului de recenzii pozitive din magazinul online cu 30%
– Scăderea ratei de retur cu 20%
– Deschiderea și promovarea unei locații noi: restaurant/coafor/magazin/florărie etc.
Sper că te-au ajutat aceste exemple de bază. Te rog să ai în vedere faptul că am scris la fiecare punct obiectiv, fără toate detaliile și specificitatea de care este nevoie.
Tu să scrii cât mai specific, măsurabil, să fie relevant, realist și timpul necesar în care poți îndeplini obiectivul.
Te poți folosi și de SWOT pentru a avea o analiză cât mai clară și toate oportunitățile, provocările pe care le poți avea. Asta ca să le poți anticipa și rezolva înainte să fie probleme. 😉
Așadar, ce înseamnă succesul pentru tine?
Tu ți-ai stabilit măcar 2 obiective pentru 2023?